Het bedrijf reageert daarmee op een aanklacht van Thorco, die een door Bomin geleverde slechte partij brandstof als reden voor het falen van de motor geeft.

De ‘Thorco Lineage’ liep in juni aan de grond bij het Frans-Polynesische eiland Raroia, nadat de scheepsmotor het begaf. Het schip had in de dagen ervoor veelvuldig motorproblemen en moest vlot worden getrokken door de kustwacht.

Slechte brandstof

Thorco stelt dat een slechte partij brandstof de oorzaak voor het ongeval is. De motorproblemen van het schip begonnen volgens de rederij namelijk pas nadat het een nieuwe lading brandstof ging gebruiken, die het bedrijf een week eerder in Panama had gebunkerd.

Voor Thorco Shipping kan de rekening van het incident oplopen tot zo’n 10 miljoen dollar. Die wil het bedrijf verhalen op de twee brandstofleveranciers: World Fuel Services, dat de brandstof verkocht, en het Duitse Bomin, dat de brandstof leverde.

Niet verantwoordelijk

In een verdedigingsbrief stelt Bomin nu dat het bedrijf niet verantwoordelijk kan worden gehouden, zelfs als blijkt dat gecontamineerde brandstof inderdaad ten grondslag aan het ongeval ligt.

‘Bomin verklaart dat de ‘Thorco Lineage’ niet zeewaardig was vóór en/of tijdens het begin en/of gedurende de betreffende zeereis en dat dit de aanleiding en/of oorzaak was voor alle schade die het claimt te hebben geleden’, staat te lezen in de verklaring van het bedrijf volgens Shippingwatch. Ook hint het bedrijf op de mogelijkheids dat de brandstof vervuild is geraakt door onkundig handelen van de bemanning aan boord.

De rechtszaak omtrent de ‘Thorco Lineage’ is de meest spraakmakende zaak die voortvloeit uit een problematische partij bunkerbrandstof, die afgelopen zomer eerst de kop opstak in Houston en vervolgens in Panama, Singapore, en havens in Hong Kong en China. Een flink aantal reders heeft door die brandstofpartij schade ondervonden, maar de bron van de partij is vooralsnog niet bekend.

Celstraf

De kapitein van de ‘Thorco Lineage’ is ondertussen veroordeeld tot een jaar voorwaardelijke celstraf en een boete van omgerekend 201.000 euro, die het bedrijf samen met scheepseigenaar Sinbanali Shipping deelt. Thorco chartert het schip van die rederij.

De rechtbank in de Frans-Polynesische hoofdstad Papeete heeft de kapitein veroordeeld, omdat hij de lokale autoriteiten niet heeft ingelicht over de motorproblemen en daardoor onvoldoende zijn best heeft gedaan om een stranding te voorkomen. De kapitein dacht dat het voldoende was om de rederij op de hoogte te brengen en houden, luidde zijn verweer, maar daar ging de rechtbank niet in mee.

Lees ook: Voorwaardelijke celstraf kapitein ‘Thorco Lineage’ na stranding