Dat meldt het Duitse vakblad Hansa. De medewerkers van het in Hamburg gevestigde bedrijf zouden inmiddels zijn geïnformeerd over het besluit.

Afgelopen donderdag werden betalingen aan leveranciers al stopgezet, onder meer nadat een van de schepen in Frankrijk aan de ketting was gelegd. Een bunkerbedrijf wilde het betreffende schip, de ‘HHL Elbe’ pas weer laten gaan als alle brandstofrekeningen waren betaald.

Beluga

Hansa Heavy Lift is in 2011 voortgekomen uit het ineengestorte Beluga, destijds ’s werelds grootste heavy lifter. Diens oprichter, Niels Stolberg, werd verdacht van fraude. Hij werd uiteindelijk dit jaar veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3,5 jaar.

Met een afgeslankte vloot van veertien schepen en meer focus op heavylift in plaats van multipurpose, hoopte eigenaar Oaktree destijds van het bedrijf alsnog een winstgevende rederij te maken. Dit poging is dus mislukt. Weliswaar werden enige tijd geleden drie van de veertien schepen uit de vaart genomen, maar dat mocht niet baten.

Overnamegesprekken

De Amerikanen hadden Hanse al geruime tijd in de etalage staan. Zo werd eerder dit jaar bekend dat het bedrijf in gesprek was met branchegenoot Zeamarine. Laatstgenoemd fusiebedrijf is ontstaan door samenvoeging van de Duitse rederij Zeaborne en het Amerikaanse Intermarine. De overnamegesprekken tussen Zeamarine en Hansa hebben echter niet geleid tot een deal.

De maritieme markt voor zware ladingen heeft al jaren te kampen met relatief lage tarieven. Al sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008 is sprake van moeilijke marktcondities. Twee jaar geleden gingen twee andere heavy-liftrederijen failliet: Flinter Shipping en Abis Shipping.

Interesse

Naar verluidt zouden diverse financiële instellingen al interesse hebben getoond in onderdelen van de Hansa-vloot. Zo heeft Commerzbank zijn oog laten vallen op vier schepen en overweegt de bank NordLB minimaal één vaartuig over te nemen.

Lees ook: ‘Heavy lifter Zeamarine aast op branchegenoot Hansa’

Bron foto: Hanse Heavy Lift