Het systeem is in eigen beheer ontwikkeld door MAN Cryo, een in Zweden gevestigde dochteronderneming van MAN Energy Solutions, in nauwe samenwerking met de Noorse veerbootmaatschappij Fjord1 en scheepsontwerper Multi Maritime. De goedkeuring geldt zowel voor het waterstofschip-ontwerp van Multi Maritime als voor het systeem.

Veerboten

Topman bij MAN Energy Solutions, Uwe Lauber, legt uit dat de toekenning om een ​​aantal redenen belangrijk is. ‘Als oplossing voor schepen op korte routes, zoals veerboten, is deze technologie een wereldprimeur. Daarnaast is waterstof een schone brandstof, waarvan het profiel perfect aansluit bij de wens van de industrie om naar schonere technologie te evolueren.’

Het bedrijf meldt dat het brandstofsysteem een ​​schaalbaar ontwerp heeft en eenvoudig is aan te passen aan scheepstypen, -formaten en -omstandigheden. Ook is het geschikt voor zowel boven- als benedendeks.

Cryogene gassen

Vloeibare waterstof geldt met een temperatuur van -253 graden Celsius als een van de koudste cryogene gassen die er zijn, waardoor systeemcomponenten en materialen onder extreme druk komen te staan. Waterstof heeft bovendien een zeer explosief karakter.

Eenmaal vloeibaar wordt waterstof teruggebracht tot 1/800 van zijn volume in vergelijking met dat van de gasfase. Hierdoor is een zeer efficiënte distributie mogelijk. Als brandstof stoot waterstof geen CO2 uit en kan het een belangrijke rol spelen bij de transitie naar schone, koolstofarme energiesystemen.

Volgens het DNV GL-rapport, dat dinsdag is vrijgegeven, kan waterstof een cruciale rol spelen bij het koolstofarm maken van de wereldwijde energievoorziening om de klimaatverandering te matigen. De verwachting is de decarbonisatie in 2050 de vraag naar waterstof als energiebron gigantisch opdrijft.

Bron afbeelding: MAN Energy Solutions