Volgens Samskip willen die zich indekken voor een scenario, waarin het vertrek van het VK uit de Europese Unie tot een vervoerschaos zou leiden. Dat tekent zich af als het onderhandelingsakkoord tussen beide partijen komende dinsdag door het Britse parlement wordt verworpen.

Meer afvaarten

Volgens het IJslandse bedrijf verdelen opdrachtgevers hun vervoersbehoefte in toenemende mate tussen het ferry- en het containervervoer. Het bedrijf heeft daarom onlangs het aantal afvaarten tussen Hull en de Benelux opgevoerd tot elf per week. Daarnaast wordt drie keer per week gevaren op Tilbury en eenmaal per week op Grangemouth.

De rederij zegt nu de vruchten te plukken van het besluit begin vorig jaar om het aanbod flink uit te breiden. Zo werden er grotere schepen ingezet op de diensten van en naar Rotterdam en zijn nieuwe diensten van en naar Amsterdam en Antwerpen opgezet.

Volgens verkoopdirecteur Andy Foulds van Samskip UK stelt die uitbreiding bedrijven in het VK en de EU in staat om hun toeleveringsketens veilig te stellen. Hij zegt verder dat een vrachtwagen een week nodig heeft voor een retourrit tussen Tsjechië en het VK, terwijl een chauffeur die containers in Hull ophaalt wekelijks zes of zeven afleveringen in en om Manchester kan verzorgen.