‘Wij zijn teleurgesteld, vooral omdat het onduidelijk is of dit besluit is gebaseerd op wetenschappelijke data’, zegt een woordvoerder van de pas opgerichte Clean Shipping Alliance tegen vakblad Ship & Bunker. ‘Aangezien Singapore zo’n belangrijke bunkerhaven is, heeft dit besluit gevolgen voor onze leden en de meer dan honderdvijftig andere rederijen die al in scrubbers geïnvesteerd hebben.’

De Clean Shipping Alliance vindt het ‘in het bijzonder verrassend dat zo’n radicaal besluit, die honderden bedrijven en duizenden schepen raakt, genomen wordt zonder de milieuprestaties van open-loop scrubbers te begrijpen of te onderzoeken en de bedrijven die significante fondsen hebben geïnvesteerd in het onderzoek en testen van deze technologie te raadplegen’.

De Clean Shipping Alliance, niet te verwarren met de Clean Shipping Coalition bestaande uit negen milieuorganisaties, is eind september gevormd door een aantal grote rederijen. Daarbij zitten onder meer Carnival Corporation, John Fredriksen’s Frontline en het Nederlandse Spliethoff. Het heeft als missie om ‘informatie en onderzoeksdata te verstrekken aan de scheepvaart, nationale en internationale overheden, ngo’s en het publiek over de milieuprestaties en voordelen van open en gesloten scrubbersystemen en de bijbehorende lucht- en wateremissies’.

Ban

Singapore maakte vrijdag bekend dat het per 2020 open-loop scrubber zal verbieden ‘om het milieu te beschermen en de havens van schoon water te verzekeren’. Schepen die met dergelijke systemen zijn uitgerust, moeten per 2020 laagzwavelige brandstof verstoken tijdens hun verblijf in de haven.

Reden voor de ban is dat open-loop scrubbers de zwaveluitstoot van de lucht naar de zee verplaatsen. Open systemen gebruiken zeewater om het zwavel uit de uitlaatgassen te wassen en lozen het vuile waswater terug in zee, terwijl gesloten systemen het vuile waswater opslaan in een tank voor afgifte aan wal.

‘Overwinning’

Het besluit van Singapore laat opnieuw de verdeeldheid over het gebruik van scrubbers in de scheepvaart zien. De Griekse reder Nikolas Tsakos van Tsakos Energy Navigation en voorzitter van branchevereniging voor de tankvaart Intertanko noemt de ban een ‘overwinning’.

Hij had eerder al zijn vermoeden uitgesproken dat de open systemen verbannen zouden worden en vergeleek die systemen met ‘een medicijn die één kwaal oplost, maar de patiënt via een andere kwaal doodmaakt’, schrijft Ship & Bunker.

Euronav

Ook andere grote rederijen zoals Euronav en de Griekse redersvereniging lieten zich eerder al negatief uit over de open systemen. Volgens het bestuur van Euronav bestaat het vuile waswater van de open systemen uit ‘een giftige cocktail van zwavelzuur, koolwaterstoffen en zware metalen’. Voorzitter Theodore Veniamis van de Griekse redersvereniging noemt het toestaan van de apparaten ‘hypocriet’. 

‘Het is iedereen duidelijk dat het gebruik van scrubbers een korte-termijnoptie is, die wordt gedreven door motieven van snelle winst. Het gaat tegen het doel van de IMO en de inzet van de sector in’, zei hij tijdens het Marine Money Greek Forum.

De Clean Shipping Alliance bestaat uit:

Blystad Group, Cargill Inc., Carnival Corporation, DHT Holdings, Eagle Bulk Shipping, Eastern Pacific Shipping, Frontline Ltd., Golden Ocean Group Limited, Grimaldi Group, Hunter Group ASA, Navig8 Group, Okeanis Eco Tankers, Oldendorff Carriers, Safe Bulkers, Inc., Spliethoff, Star Bulk Carriers Corp., Torm en Trafigura.

Lees ook: Singapore bant open-loop scrubbers in havens