De proef werd uitgevoerd met de 54 meter lange ‘Falco’ van veerbootrederij Finferries op de ongeveer dertig kilometer lange route tussen Parainen en Nauvo in de archipel ten zuiden van Turku. Net als de 78 meter lange ‘Folgefonn’, waarmee de Wärtsilä-proef werd uitgevoerd, is dat een ‘dubbele’ veerboot met aan beide zijden opritten voor het vervoer van auto’s en passagiers.

Vierhonderd uur testen

Aan de eerste autonome overtocht ging meer dan vierhonderd uur testen vooraf. Op de heenreis voer de ‘Falco’ in autonome modus, de terugreis werd begeleid vanuit een controlekamer in Turku op zo’n vijftig kilometer afstand. Ook het door Rolls-Royce ontwikkelde automatische afmeersysteem werd volgens Finferries met succes getest.

Volgens Mikael Makinen van Rolls-Royce bewijst de test ‘dat het autonome schip niet alleen een concept is, maar iets dat de scheepvaart zoals wij die nu kennen, zal transformeren’. De ‘Falco’ vaart al 25 jaar voor Finferries. De rederij onderhoudt zo’n veertig veerdiensten en vervoert jaarlijks zo’n vijf miljoen auto’s en tien miljoen passagiers.

Lees ook: Noorse veerboot loopt drie havens autonoom aan