Klanten betalen vanaf 1 januari een bunker recovery charge (brc), in plaats van de huidige toeslagen, zoals de fuel adjustment factor en de emergency fuel surcharge. Heffingen die specifiek betrekking hebben op emission control areas (eca’s), zoals de Oostzee en de Noordzee, blijven wel bestaan. Voor reefercontainers komt er een toeslag van 50% op de brc ‘vanwege de extra kosten van de benodigde elektriciteit’.

Extra kosten

‘s Werelds tweede containerrederij schat de extra kosten als gevolg van strengere eisen aan scheepsbrandstoffen op twee miljard dollar per jaar. ‘Het doorberekenen van die kosten is van vitaal belang om een duurzame toekomst van de containerrederij te waarborgen’, zegt het bedrijf in een verklaring.

MSC voegt zich in het groeiende rijtje van rederijen, die al een jaar voor invoering van de zwavel ‘cap’ een nieuw stelsel invoeren om de brandstofkosten aan hun klanten door te berekenen. Onder meer OOCL, Hapag-Lloyd, CMA CGM en Maersk Line gingen de in Zwitserland gevestigde rederij voor.