De test bestond uit een ballasttrip van Rotterdam naar Tallinn in Estland, uitgevoerd door de tanker ‘Nord Highlander’. Het schip was daarvoor op fossiele brandstof vertrokken uit Antwerpen en schakelde na een visuele inspectie van de motor over op biobrandstof.

Norden laat weten dat de motor gedurende de ‘biobrandstofreis’ onderworpen werd aan verschillende belastingen. Na de test volgde andermaal een visuele inspectie van de motor, waaruit bleek dat deze ‘niet negatief was beïnvloed door de biobrandstof’.

Maïsresten

Het bedrijf trekt de conclusie dat CO2-neutrale biobrandstoffen van de tweede generatie (gemaakt uit afvalstoffen, zoals maïsresten of planten die niet geschikt zijn voor voedsel, bijvoorbeeld houtsnippers) in technisch en economisch opzicht voldoen. Daarmee vormen ze een realistisch alternatief voor vergelijkbare fossiele brandstoffen. De Deense rederij is van plan de samenwerking met GoodFuels voort te zetten en meer onderzoek te doen naar biobrandstof als alternatief voor fossiele brandstof.

Het Nederlandse GoodFuels Marine claimt de eerste leverancier te zijn van duurzame stookolie, die nagenoeg geen CO2- en zwaveluitstoot produceert. De brandstof is ontwikkeld in samenspel met onder meer Boskalis en het Nederlandse Wärtsilä. Volgens het bedrijf voldoet de innovatie niet alleen aan de zwavelrichtlijn die in 2020 van kracht wordt, maar ook aan de toekomstige IMO-eis om te varen op Ultra Low Carbon & Sulphur Fuel Oil (Ulcsfo).

Ceo Dirk Kronemeijer zegt ‘supertrots’ dat het temidden van de grote olieconcerns gelukt is om met een duurzaam alternatief voor stookolie te komen. ‘We waren al pionier met onze Bio Marine Gasoil als alternatief voor gewone gasolie. Nu voegen we met onze Bio Heavy Fuel na drie jaar onderzoek een alternatief voor traditionele stookolie toe. Na kan ook de grote zeevaart biobunkeren’, zegt hij.