Het fusiebedrijf wil zo snel mogelijk zijn megaverlies omzetten in winst. Dit moet gebeuren door vaker en beter gebruik te maken van ultragrote nieuwbouwschepen en door het opzetten van nieuwe feederdiensten in Europa en Azië. Andere aandachtspunten zijn het reduceren van brandstofkosten, kostenbesparende initiatieven op verschillende bedrijfsafdelingen en productie-verhogende maatregelen op de terminals.

In de presentatie vertelde ONE aan beleggers en analisten ook dat het bedrijf de komende jaren een gestage groei van de vraag verwacht. Om de balans tussen vraag en aanbod op de door overcapaciteit geplaagde markt verder te versterken, staat het aantal nieuwbouwprojecten in 2019 op een laag pitje.

Netto-tekort

De onderneming ging in april dit jaar van start en is opgericht door de drie grootste Japanse rederijen K Line, NYK Line en MOL. Het bedrijf sloot zijn eerste jaarhelft af met een netto-tekort van ruim 273 miljoen euro.

Daarop verlaagde de directie de verwachtingen voor het volledige boekjaar naar een tekort van ongeveer 527 miljoen euro – een aanzienlijke bijstelling van de oorspronkelijke verwachting, die een winst van 97 miljoen euro beloofde.

De grootste onzekerheden voor de containermarkt in 2019 zijn volgens de Japanners de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, de Brexit en de ontwikkeling van bunkerprijzen.