Het schip strandde in juni voor de kust van Frans-Polynesië op een rif. De rechtbank in Papeete, de hoofdstad van Frans-Polynesië, veroordeelde de kapitein omdat hij onvoldoende zijn best heeft gedaan om een stranding te voorkomen. Dat meldt de Franse radiozender Radio1.

Motorproblemen

Specifiek neemt de rechtbank het de kapitein kwalijk dat hij de lokale autoriteiten niet heeft ingelicht in de dagen voorafgaand aan de stranding, toen het schip ernstige motorproblemen kreeg, en ook niet toen het schip eenmaal gestrand was.

De kapitein dacht dat het voldoende was om zijn rederij op de hoogte te houden, luidde het verweer. Hij voegde daar volgens Radio1 aan toe dat het schip ‘veilig’ en ‘onder controle’ was. De rechtbank ging daar niet in mee.

De ‘Thorco Lineage’ wordt gecharterd door het Deense Thorco Shipping, maar is eigendom van rederij Sinbanali Shipping met wie de kapitein de boete van omgerekend ruim 201.000 euro deelt.

Slechte brandstof

Het vaartuig kwam liep in juni aan de grond bij het eiland Raroia nadat de scheepsmotor het begaf. Het schip had in de dagen ervoor veelvuldig motorproblemen en moest vlot worden getrokken door de kustwacht.

Vermoedelijk is een lading slechte brandstof schuldig aan de motorproblemen. Die begonnen namelijk pas nadat het schip een nieuwe lading brandstof gebruikte, die het schip een week eerder in Panama had gebunkerd.

Thorco Shipping heeft in de Verenigde Staten een rechtszaak aangespannen tegen de twee brandstofleveranciers: World Fuel Services dat de brandstof verkocht en het Duitse Bomin dat de brandstof leverde. Volgens het bedrijf lopen de kosten van de stranding op tot zo’n tien miljoen dollar.