De gemiddelde operationele marge (ebit marge, red.) van de containerrederijen kwam afgelopen kwartaal weer in de zwarte cijfers terecht, met een plus van 0,5%. Dat meldt Splash op basis van een nieuw rapport van Alphaliner.

Maersk

De resultaten varieerden sterk tussen de carriers onderling. Hapag-Lloyd, CMA CGM en Maersk voeren de lijst aan, maar eerstgenoemde is met een marge van 6,7% een duidelijke koploper. Runner-up CMA CGM behaalde een marge van 4% en Maersk volgt met een ebit-marge van 3,8%

Onderaan de lijst staan Yang Ming, ONE en HMM met negatieve marges van respectievelijk -1,7%, -6,5% en -8,6%. De nieuwe Japanse rederij ONE, gevormd uit de containerdivisies van MOL, NYK en K Line, kampt dit jaar met slechte resultaten als gevolg van een moeilijke start.

Megaschepen

HMM is ondanks zijn aanhoudende slechte financiële prestaties bezig met een uitgebreid nieuwbouwprogramma, die de rederij van twintig nieuwe megacarriers voorziet, waaronder twaalf schepen van 23.000 teu. Japan heeft bij de World Trade Organization een officiële klacht ingediend tegen Zuid-Korea, omdat het land middels het subsidiëren van dat nieuwbouwprogramma de markt ondermijnt.

Volgens Alphaliner is de concurrentie tussen de carriers nog steeds groot en blijven veel van hen op jacht naar marktaandeel.