Ook het volume, de omzet en het netto-inkomen waren hoger dan in het tweede kwartaal van dit jaar, toen de gehele containermarkt het moeilijk had. In vergelijking met het derde kwartaal van 2017 zijn de resultaten echter wisselend. Het volume en de omzet namen weliswaar toe, maar van het netto-inkomen bleef maar een derde over.

Volume

CMA CGM vervoerde tussen begin juli en eind september 5,26 miljoen teu. Dat was 5,5% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de handel in de Afrikaanse markt, het Transpacifische gebied en de routes tussen India en Oceanië droegen bij aan het groeiende volume.

De omzet steeg zelfs met 6,3% naar 6,06 miljard dollar. Het netto-inkomen daalde echter fors, van 323 miljoen dollar in het derde kwartaal van vorig jaar naar 103 miljoen in dezelfde periode dit jaar. Oorzaak hiervan is uiteraard het stijgen van de kosten. Vooral de brandstofprijzen zijn fors hoger dan vorig jaar.

In het tweede kwartaal van dit jaar was het brandstofprobleem echter nóg groter. Toen stegen de bunkerprijzen fors, terwijl de carriers deze kosten nauwelijks konden doorberekenen aan klanten. Veel rederijen doken daardoor flink in de min, al wist CMA CGM toen een kleine plus te boeken van 22,7 miljoen.

Noodbunkertoeslag

Inmiddels staan de Fransen er sterker voor. Weliswaar hadden ze in het derde kwartaal te kampen met nóg hogere brandstofuitgaven, maar deze konden deels worden opgevangen door de noodbunkertoeslag.

CMA CGM voerde deze extra heffing aan het begin van de zomer in, samen met vrijwel alle andere rederijen. Het wist mede daardoor de tarieven te verhogen en de weg omhoog weer te vinden. Dat verladers deze toeslag fel bekritiseerden, deed de rederij niet van gedachte veranderen. Sterker nog, vanaf begin december schroeven ze de toeslag nog verder op.

Overname

De capaciteit van CMA CGM is in het voorbije kwartaal flink hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit kwam deels door de overname van de Finse vervoerder Containerships. Ook de ingebruikname van het nieuwe vlaggenschip ‘Antoine de Saint Exupéry’ droeg hieraan bij. Dit megaschip heeft een capaciteit van 20.600 teu.

Het in Marseille gevestigde bedrijf is bezig om zijn logistieke tak te versterken. Daarom heeft het zijn belang in Ceva Logistics de afgelopen tijd uitgebreid. Inmiddels hebben de Fransen een derde van de aandelen in handen. Een bod op alle aandelen wordt voorbereid. Het gaat om een bieding van 30 Zwitserse Frank per aandeel.