Waar sommige concurrenten op de wereldwijde containermarkt aandeel winnen, daar doet Maersk een stapje terug. Een nieuw rapport van Alphaliner, waarover vakblad ShippingWatch bericht, meldt dat het marktaandeel van de Deense onderneming in de totale containermarkt, gemeten in capaciteit, in het afgelopen jaar met 1,5% is gedaald.

Maersk wist met de overname van de Duitse rederij Hamburg Süd (december 2017) zijn marktaandeel nog wel te vergroten van 16,6 naar 19,4%. Maar door de samenvoeging nam de gezamenlijke capaciteit af van 4,11 miljoen teu vorig jaar naar 4,02 miljoen dit jaar. In dezelfde periode steeg de wereldwijde capaciteit juist met 6% tot 22,69 miljoen teu.

MSC

Ook MSC levert in (0,1%), terwijl CMA CGM en ONE gelijk bleven. Van de top zes wisten alleen Hapag-Lloyd en vooral Cosco het capaciteitsaandeel te vergroten, met respectievelijk 0,1 en 0,8%.

Alphaliner verwacht dat er voor Maersk voorlopig geen verandering in de resultaten zal optreden. Dit omdat topman Søren Skou heeft laten weten dat er in 2019 geen nieuwe overnames en geen grote nieuwe schepen aan zitten te komen.