Dat is de kern van de gisteren door topman Rolf Habben Jansen aangekondigde Strategie 2023, die moet zorgen voor een gemiddelde brutowinstmarge van 12%. De nieuwe strategie is door beleggers niet met gejuich begroet. Het aandeel opende vandaag op de beurs van Frankfurt bijna 3% onder de slotkoers van woensdag.

Habben Jansen streeft na de overnames van het Chileense CSAV en het Arabische UASC niet langer naar verdere schaalvergroting, maar stelt verbetering van de winstgevendheid centraal. Voortaan moeten niet alleen zwarte cijfers geschreven worden in jaren dat het economisch meezit, maar ook in jaren met tegenwind.

Klant

Sleutel tot succes is volgens de Nederlandse topman het centraal stellen van de klant: ‘Die verwacht in de eerste plaats betrouwbaarheid. We weten dat die ook bereid is om daarvoor te betalen, dus daar gaan we in investeren’. Hij gaat ervan uit met die aanpak ‘de meest aantrekkelijke lading aan boord te krijgen’.

Habben Jansen belooft dat Hapag zich daarmee van de concurrentie zal onderscheiden. Daarbij zal veel uit de kast gehaald worden. ‘Structuren, systemen, processen en operaties zullen veranderen om de klant een betere en efficiëntere dienstverlening te laten ervaren’, heet het. Daarbij worden een paar concrete punten genoemd: aanpassingen van het netwerk, nauwere banden met terminals, scherpere inkoop en efficiënter containerbeheer.

Automatisering

Hoe de rederij de kostenverlaging concreet wil bereiken, is niet duidelijk. Maar het ligt voor de hand dat het personeelsbestand de komende jaren verder wordt teruggebracht via automatisering en digitalisering. Door de overname van CSAV en UASC schoot het aantal werknemers omhoog van 7.000 naar 12.000 en een paar maanden geleden werd al een forse reorganisatie van het hoofdkantoor in gang gezet.