Op 1 april van dit jaar ging ONE (Ocean Network Express) van start. Het bedrijf is het resultaat van de samenvoeging van de container- en terminalafdelingen van drie grote Japanse bedrijven: NYK, “K” Line en MOL.

Omzet

Eind september waren de eerste zes maanden van het bestaan voorbij en moesten de Japanners het doen met een nettoresultaat van 311 miljoen dollar in de min. De omzet kwam in deze periode uit op 5,03 miljard dollar.

Het grote verlies komt niet als een verrassing. Kortgeleden kwam de rederij al met een winstwaarschuwing. Daarin stelden de Japanners dat het verlies zou uitkomen op een bedrag van rond de 310 miljoen. Dat was een fors negatieve bijstelling van het eerder geprojecteerde resultaat van 38 miljoen.

Brandstofkosten

Voor de tweede helft van zijn gebroken boekjaar verwacht ONE iets minder verlies te draaien. Het bedrijf gaat uit van een totaalverlies over zijn eerste boekjaar van 600 miljoen dollar. Oorzaak van de negatieve resultaten zijn de gestegen kosten. Vooral de uitgaven voor brandstof rijzen de pan uit, een probleem waar de gehele sector mee kampt.

Topman Jeremy Nixon meldt in een interview met vakblad ShippingWatch dat het slechts mondjesmaat in staat is deze brandstofkosten door te berekenen aan klanten. Hij verwacht dat dit de komende maanden beter gaat lukken.

Lees ook: ONE waarschuwt: verlies achtmaal hoger dan verwacht