Het Amerikaanse ABS bundelt in dit project zijn krachten met OceanFinance en Scorpius Space Launch Company (SSLC). Het project heeft de naam Space Tech4Sea meegekregen en wist meer dan een miljoen euro aan financiering van de Europese Commissie binnen te harken.

Composiet koolstofvezeltechnologie maakt de ontwikkeling van ultralichte en compacte tanks mogelijk, waardoor LNG als brandstof haalbaar is voor een breder scala aan zeeschepen. Bovendien zijn ‘ruimtevaarttanks’ ongevoelig voor corrosie.

Onbetaalbaar

Patrick Janssens, vice-president Global Gas Solutions bij ABS, meldt dat de bestaande LNG-tanktechnologie het gebruik van de brandstof onbetaalbaar kan maken. ‘Deze composiettechnologie heeft zichzelf bewezen in andere industrieën. We zijn vastbesloten om die lessen veilig toe te passen in de maritieme sector.’

Het project heeft een looptijd van drie jaar. Momenteel worden de tanks nog met de hand vervaardigd. Maar op termijn moet dit worden geautomatiseerd.

Zwavelcap

LNG (vloeibaar aardgas) wordt gezien als een belangrijke verduurzamer van de scheepvaart. Het gas voldoet aan de nieuwe zwavelregels die op 1 januari 2020 van kracht worden. Vanaf dat moment mogen schepen alleen nog gebruikmaken van brandstof met maximaal 0,5% zwavel, tenzij ze een scrubber aan boord hebben.