De omzet van het in Hamburg gevestigde bedrijf kwam in het derde kwartaal van dit jaar uit op 3 miljard euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat 2,8 miljard. Het nettoresultaat van de Duitsers onderging een ruime verdubbeling: 113,4 miljoen euro, waar dat vorig jaar nog 51,8 miljoen euro was.

Tarieven

In de eerste twee kwartalen van dit jaar had Hapag-Lloyd het moeilijk. Met bezuinigingsoperaties en een noodbunkertoeslag moest de rentabiliteit weer op peil worden gebracht. Daar lijkt het bedrijf in geslaagd, getuige de opwaartse trend in het voorbije kwartaal.

In de eerste negen maanden van dit jaar vervoerden de Duitsers 8,9 miljoen teu, een stijging van maar liefst 27% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het gemiddelde tarief daalde echter met 36 dollar, naar 1.032 per teu.

Verklaring

‘We hebben een positieve ontwikkeling gezien in het derde kwartaal en komen na negen maanden uit op een positief nettoresultaat’, zei topman Rolf Habben Jansen in een toelichting op de cijfers.

Als verklaring voor het succes wijst de topman naar de hogere transportvolumes, een betere benutting van de schepen en de synergieën van de fusie met UASC in mei vorig jaar. ‘Die ontwikkelingen hebben ons in staat gesteld de stijgingen van de operationele kosten gedeeltelijk te compenseren. Bovendien verbeterde in het hoogseizoen het gemiddelde vrachttarief in belangrijke sectoren.’

Habben Jansen sluit af: ‘Ondanks de aanhoudende opwaartse druk op de operationele kosten in verschillende delen van ons bedrijf, blijven we voorzichtig optimistisch voor de rest van het jaar.’