Begin juni voerden diverse containerrederijen een noodbunkertoeslag in. Door fors gestegen olieprijzen liepen de brandstofkosten flink op. Veel bedrijven noteerden dan ook rode cijfers over het eerste halfjaar. Onder meer MSC, Maersk Line en ook CMA CGM besloten een toeslag in te voeren, om de extra kosten door te belasten.

Hogere tarieven

De Franse rederij voerde op 1 juni een extra heffing in van 45 euro per ‘droge teu’. Voor een reefer moesten klanten 70 euro extra betalen. Die toeslagen voldoen dus blijkbaar niet voor het bedrijf uit Marseille. Vanaf 1 december gaan de tarieven flink omhoog, naar 85 en 110 euro. Uitzondering hierop zijn routes richting Taiwan. Daarover komt binnenkort meer duidelijkheid.

De verhoging is volgens CMA CGM noodzakelijk omdat brandstofkosten de voorbije maanden verder zijn gestegen. Zij baseren zich daarbij op de Brent-index, een belangrijke standaard voor olieprijzen. Die keuze roept vragen op.

Daling olieprijzen

Weliswaar is de index inderdaad fors gestegen sinds begin dit jaar, maar vanaf oktober is juist een daling te zien. In de eerste helft van oktober piekte de index op ongeveer 86 dollar, vandaag staat de prijs op iets meer dan 72 dollar.

De beslissing van CMA CGM kan vermoedelijk op weinig begrip rekenen. De eerdere noodbunkertoeslagen kregen veel kritiek van verladers. Hun Europese belangenorganisatie ESC vindt dat dergelijke toeslagen zijn voorbehouden voor situaties die onvoorzien zijn. Bijvoorbeeld een politieke crisis waardoor plotseling minder olie beschikbaar is.

De ESC stapte zelfs naar de Europese Commissie om de toeslag van tafel te krijgen. Daar kregen ze echter nul op het rekest. Daarop besloot de verladersorganisatie om te bekijken of de noodbunkerheffingen op landelijk niveau konden worden aangepakt. De ESC staat niet alleen in haar kritiek. Ook diverse analisten hebben twijfels geuit of de toeslagen een goed idee zijn.

Resultaten

Of de heffingen daadwerkelijk zorgen voor betere cijfers voor containerrederijen wordt binnenkort duidelijk. De komende weken publiceren diverse bedrijven hun resultaten over het derde kwartaal.

Intussen nadert een andere brandstofheffing ook met rasse schreden. Vanaf 1 januari 2020 moet de scheepvaartsector voldoen aan strengere zwavelnormen. Vanaf dat moment moeten rederijen wereldwijd gebruikmaken van laagzwavelige brandstof of een scrubberinstallatie aan boord hebben.

Om de kosten te dekken, hebben rederijen aangekondigd ook hiervoor een toeslag in rekening te brengen. Maersk en MSC zijn dit zelfs al van plan met ingang van 2019. CMA CGM heeft aangegeven daar mee te wachten tot begin 2020.

Lees ook: Drewry: noodbunkertoeslag is wanhoopsmaatregel