Dit meldt RTV Rijnmond op gezag van Haagse bronnen. De scheepsaanloop leidde tot een waar mediaspektakel. Het cruiseschip kwam niet alleen naar Rotterdam voor een reguliere aanloop, maar ook voor een verbouwingsklus van twee weken door de werf Keppel Verolme. Die bleek grotendeels te zijn uitgevoerd met Filippijnse werknemers zonder de juiste vergunning.

Hoge boete

Dat was voor de Inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aanleiding een boete van bijna een miljoen euro op te leggen. De Amerikaanse rederij weigert nog steeds om die te betalen en dreigde zelfs om Nederlandse havens te mijden. Voor zover bekend heeft ze dat dreigement evenwel geen kracht bijgezet.

De kwestie liep hoog op en ligt inmiddels op het bord van minister Koolmees van SZW. Die zou nu ondanks zware druk van de maritieme sector hebben besloten om de boete niet in te trekken of aan te passen. Woordvoerders van het departement willen dat overigens niet bevestigen, omdat ze niet op individuele kwesties ingaan.

Omzetverlies

Volgens de maritieme sector kost de opstelling van het ministerie de bedrijfstak veel omzet. Schepen zouden uitwijken naar omliggende landen omdat die soepeler met de arbeidswetgeving om zouden springen.

Koolmees heeft zijn Inspectie daarom onderzoek laten doen naar de situatie in Duitsland, België en Frankrijk. Daaruit is naar voren gekomen dat die landen nagenoeg dezelfde regels hanteren. Hij wil op korte termijn aan tafel met die landen om afspraken te maken over het handhaven van een gelijk speelveld.

Vakbonden

De vakbonden Nautilus International (zeevarenden) en FNV Metaal (scheepsbouw) tonen zich zeer tevreden over de opstelling van de bewindsman. ‘Minister Koolmees houdt terecht zijn rug recht en staat achter zijn Inspectie SZW. Dit ondanks de druk van reders en scheepsbouwers, waaronder met name Damen Shipyards (voormalig Verolme Keppel – red.)’, laat Sascha Meijer van Nautilus optekenen.

Albert Kuiper van het FNV zegt dat uit het rapport ‘Toezicht op arbeid door werknemers op, aan en rondom zeeschepen’ duidelijk blijkt dat de buurlanden de regels op het gebied van arbeid gewoon toepassen: ‘Werknemers op scheepswerven en aan boord van zeeschepen vallen daar gelukkig evenmin buiten de boot’.