Volgens hem is de tankermarkt van richting veranderd en beweegt ze nu in stijgende in plaats van in zijwaartse lijn. ‘De vraag naar en het aanbod van ruwe olie bleef verbeteren naarmate de Russische en de Opec-productie toenam, ondanks een hogere prijs voor ruwe olie en toenemende spanningen als gevolg van de handelsoorlog tussen de VS en China’, aldus het bedrijf.

‘Deze trend heeft zich tijdens het derde kwartaal doorgezet, dankzij stijgende seizoensstromen en het niet beschikbaar zijn van Iraanse exportvaten door sancties. Momenteel zijn veertien Iraanse mammoettankers inactief. Dit betekent dat de wereldwijde vloot die tonnagecapaciteit moet opvangen. De tonmijlen blijven groeien dankzij de Amerikaanse export van ruwe olie.’

Nieuwe tankers

Hoewel er de komende twaalf maanden veel mammoettankers bijkomen, heeft de recyclage van bestaande schepen de netto groei van de wereldwijde vloot tot nu toe negatief gehouden.

‘De uitbreiding van onze vloot met meer dan 40% door de fusie met Gener8 heeft Euronav gepositioneerd als een rederij met een van de modernste en meest efficiënte tankervloten, met 677 miljoen dollar aan liquiditeiten.’

Volgens Euronav bezorgt dit hen een uitstekende positie voor een upgrade van de tankers tot 2019. Tevens zorgt het ervoor dat het bedrijf goed kan anticiperen od naderende zwavelcap. ‘Het installeren van scrubbers vereist een kapitaalinvestering die vrijwel geen inzicht biedt in het rendement op het kapitaal.’

Kwetsbaarheid

Rodgers verwacht dat handelsspanningen en een aanhoudend hoge ruwe olieprijs de mondiale bbp-groei en indirect de vraag naar tankertonnage beperken. ‘En de kwetsbaarheid van enkele belangrijke olieproducenten kan leiden tot aanbodbeperkingen, wat de olieprijs verder kan opdrijven.’