Hard geraakt door de malaise in de offshore olie- en gasindustrie heeft Rolls Royce Marine zichzelf in de afgelopen jaren opnieuw moeten uitvinden. Het bedrijf onderging een grootschalige reorganisatie. Tevens veranderde het van een leverancier van voortstuwingssystemen voor schepen in een technische pionier, die gefocust is op de ontwikkeling van slimme en autonome vaartuigen.

Drone

Ongeveer 100 miljoen pond investeerde het bedrijf de afgelopen jaren in de ontwikkeling van drone-schepen. Nu de eerste orders voor de technologie binnenkomen, verwacht het bedrijf die investering per 2020 terug te verdienen, zegt Daffey in een interview met Shippingwatch.

‘We verwachten dat de autonome scheepvaartdivisie per 2020-2021 quitte speelt, maar het vereist nog veel werk om dat te realiseren’, zegt Daffey. ‘We moeten klanten overtuigen om op deze technologie over te stappen en daarvoor hebben we first movers nodig, die bereid zijn om de initiële risico’s te nemen.’

Volgende stap

Volgens Daffey heeft het bedrijf heeft momenteel veertig aanvragen voor op afstand bestuurbare en volledig autonome technologie, die samen goed zijn voor een waarde van 15 miljoen Amerikaanse dollar. De interesse komt uit de hoek van de cruisevaart, vrachtvaart, offshore-rederijen en ferry-operators en spitst zich vooral toe op het voorkomen van aanvaringen.

Rolls Royce Marine heeft verschillende praktijkproeven lopen met rederijen Maersk, MOL en Svitzer. Deze zijn onder andere gericht op het voorkomen van aanvaringen in drukke vaargebieden. Maar de testen zijn bijna afgelopen en het bedrijf start geen nieuwe grote proefprojecten meer op.

‘Voor ons nadert de tijd van testen en proeven zijn einde’, zegt Daffey. ‘We zijn overtuigd van de technologie en van de aanvragen die we nu binnenkrijgen. We zien goede grond om de volgende stap te zetten.’

Kongsberg

Rolls Royce verkocht zijn maritieme tak eerder dit jaar aan het Noorse Kongsberg, dat samen met kunstmestfabrikant Yara aan het eerste autonome containerschip ter wereld werkt, de ‘Yara Birkeland’.

Met de overname van Rolls Royce Marine heeft Kongsberg nog meer kennis over autonome schepen in huis gehaald. Ondertussen werkt het bedrijf binnen Massterly, een joint venture met de Wilhelmsen Group, aan de ontwikkeling van walinfrastructuur voor autonome schepen.