ONE is ontstaan door samenvoeging van de containeractiviteiten van drie Japanse rederijen: NYK, MOL en “K” Line. Enige tijd was het de nummer 1 in de Trans-Pacifische routes. Maar inmiddels is het bedrijf, gerekend in teu’s, voorbijgestreefd door twee concurrenten: CMA CGM en Cosco. Dat meldt vakblad ShippingWatch op basis van cijfers van databureau Alphaliner.

Chaotisch

Veel verladers klaagden bij de start van ONE over de dienstverlening. De communicatie verliep chaotisch, er waren haperingen bij het uitvoeren van boekingen en het was bijna onmogelijk een ​​antwoord te krijgen met betrekking tot de locatie van de container en of deze op tijd aan zou komen.

ONE-topman Jeremy Nixon heeft niet geprobeerd te verhullen dat er bij de start problemen waren. Omdat verladers naar alternatieven gingen kijken, waaronder CMA CGM en Cosco, ziet Nixon cijfers waar hij ongetwijfeld niet gelukkig van wordt.

Megaverlies

Niet alleen moet het bedrijf zijn koppositie afstaan in de ‘pacific’, ook zit er een megaverlies aan te komen. Eerder deze maand gaf ONE een winstwaarschuwing af. Het verlies over de eerste zes maanden zou achtmaal hoger uitkomen dan verwacht.

Over het eerste jaar verwachten de Japanners zelfs een min van 600 miljoen dollar. Ook de omzet zal naar verwachting lager uitkomen: een volle 10% minder dan de eerder aangekondigde 11 miljard dollar.

Lees ook: ONE waarschuwt: verlies achtmaal hoger dan verwacht