De technologie die in de containers wordt geïnstalleerd is ontwikkeld door de Franse start-up Traxens en vertelt ladingseigenaren niet alleen vertelt waar exact hun container is, maar ook of die volgens planning aankomt, hoe warm en vochtig het in de container is, of die niet te erg trilt en of de deuren open of gesloten zijn.

MSC noemt het gebrek aan realtime, deur-tot-deur zichtbaarheid van containers een probleem in de moderne moderne toeleveringsketens. ‘Geen enkele importeur of exporteur kan zeggen dat hij volledig zicht heeft op de hele reis’, stelt de rederij.

Het gebruik van slimme containers zal volgens MSC ‘grote verbeteringen in efficiëntie, dienstverlening, beveiliging en veiligheid’ opleveren. Tegelijkertijd helpt de technologie om vertragingen en andere problemen in de supply chain beter te managen, omdat informatie snel beschikbaar is. Nu is dat nog ‘tijdrovend en kostbaar.’

Samenwerking

MSC CEO Diego Aponte noemt realtime container tracking de toekomst van de containervaart en pleit voor een gezamenlijke aanpak. ‘Natuurlijk moeten rederijen met elkaar concurreren op gebied van dienstverlening, maar we behalen betere resultaten voor onze klanten wanneer we in harmonie samenwerken aan technologie en innovatie’, zegt hij.

Zelf voegde Aponte al daad bij zijn woord. Het in 2012 gerichte Traxens is namelijk grootgebracht onder de vleugels van concurrent CMA CGM, dat de start-up ondersteunde in de ontwikkeling van de technologie en het in 2015 als eerste op een schip installeerde, namelijk op de 18.000 teu grote ‘CMA CGM Bougainville’.

MSC sloot zich in 2016 bij CMA CGM en Traxens aan en nu de technologie zich in de praktijk bewezen heeft rollen de rederijen het gebruik ervan uit.