Dat heeft MOL, een van de drie moederbedrijven, dinsdag gemeld. Oorzaak hiervan zijn een lagere kostenreductie en tegenvallende opbrengsten. Vooral de volumes op de routes tussen Azië en Noord-Amerika en de intra-Aziatische routes vielen tegen.

Daarnaast zorgen de aanhoudend hoge brandstofkosten voor het slechte weer. Het verwachte resultaat over het gehele eerste boekjaar, dat loopt van 1 april 2018 tot en met 31 maart 2019, staat op 600 miljoen dollar.

Fusie

ONE is in april dit jaar van start gegaan. Het is ontstaan door het samengaan van de containeractiviteiten van drie grote Japanse rederijen: NYK, MOL en “K” Line. Door de samensmelting willen ze synergievoordelen behalen. Dit laatste gaat overigens wel goed, schrijft MOL.

Het is niet de eerste keer dat een winstwaarschuwing wordt afgegeven voor ONE. Afgelopen zomer kwam een ander moederbedrijf, NYK, al met slecht nieuws. De rederij meldde zelf een fors lagere winst te verwachten, onder meer door tegenvallende resultaten bij de containerdochter.

Eerste kwartaal

Het resultaat van ONE was in het eerste kwartaal van zijn bestaan inderdaad niet best. Onder de streep kwamen de Japanners 120 miljoen dollar te kort. Bij de presentatie van die cijfers verwachtte het fusiebedrijf zijn verlies in het tweede kwartaal te kunnen terugbrengen naar 38 miljoen dollar.

Daar is dus weinig van terechtgekomen. Het verlies liep in het tweede kwartaal van het boekjaar juist verder op, meldt het bedrijf nu. Het tweede kwartaal eindigt bij ONE op 30 september. Exacte cijfers over deze periode zijn er nog niet. Die komen later.

Knullig

De rederij had al een valse start. Onder meer door IT-problemen ging er veel mis en waren klanten ontevreden. MOL noemde de start destijds ‘wanordelijk’. NYK noemde het zelfs ‘knullig’. Naar eigen zeggen zijn die problemen inmiddels opgelost. De opbrengsten blijven echter tegenvallen.

Daarin staan de Japanners overigens niet alleen. Afgelopen zomer presenteerden de meeste grote containerrederijen de cijfers over hun tweede kwartaal. Daaruit bleek dat meer bedrijven moeite hebben om in het zwart te blijven. Zo had bijvoorbeeld HMM een verlies van honderden miljoenen. Ook onder meer Hapag-Lloyd en Cosco maakten verlies.

Lees ook: