In een webinar deze week deed DNV GL uit de doeken dat 1.850 schepen zijn uitgerust met scrubbers. Nam het aantal bestellingen aanvankelijk voorzichtig toe, in het afgelopen halfjaar zijn meer dan duizend van deze installaties besteld, voornamelijk voor retrofits.

De grootste drie fabrikanten – Wartsila, Alfa Laval en Yara Marine – hebben samen de helft van de markt in handen. Maar met het groeien van hun orderboeken slepen nu ook kleinere fabrikanten belangrijke orders binnen.

Hybride

Ingedeeld naar scheepstype, zijn bulkschepen verantwoordelijk voor 38% van de orders, gevolgd door tankers (20%) en containerschepen (14%). Vanwege de discussie over open-loop-scrubbers kiezen de meeste scheepseigenaren voor hybride systemen – die zowel in open als gesloten modus werken.

De stuwende kracht achter de toenemende populariteit van de rookgasreiniger is het verwachte prijsverschil tussen hoog- en laagzwavelige brandstof. Hoe groter het verschil, hoe hoger de kostenbesparingen en dus hoe korter de terugverdientijd van de scrubber.

Onderhoudskosten

Een scrubbersysteem zou het brandstofverbruik van een schip met ongeveer 2% verhogen. Ook de hoge onderhoudskosten van scrubbers zijn een probleem. Voor gesloten-loop-systemen zijn er bovendien de kosten van slibafvoer.

Of de scrubber een langetermijnoplossing is, blijft onbekend. Maar in de komende vijf tot tien jaar kunnen ze de kosten van de zwavelcap aanzienlijk beperken. Bovendien zijn ze een veilige optie.