Dit meldt het Britse vakblad The Loadstar, die de hand heeft weten te leggen op een deel van de interne presentatie van het plan. Daaruit blijkt verder dat het Deense concern wil groeien naar het omzetniveau van tussen de 40 en 50 miljard dollar, zoals dat vóór de verkoop van de energiedivisie werd gehaald. Dat is een forse opgave: vorig jaar kwam de concernomzet uit op 33 miljard dollar.

Terminals

Maar ook voor het segment Logistics & Services wordt de lat hoog gelegd. Die moet in 2023 tussen de 20 en 25% van de brutowinst (ebit) in het laatje brengen. Diezelfde target geldt voor Terminals & Towage. Voor het veel kleinere Manufacturing & Others is 5% de doelstelling.

Dit betekent dat het concern vooral inzet op een sterke verbetering van de winstgevendheid van zijn logistieke dienstverlening, de containerterminals en de sleepvaart-bedrijven. Ocean, waarin alle lijnvaartbelangen zijn ondergebracht, was vorig jaar goed voor 72% procent van de concernomzet. Voor Logistics & Service was dat 15%, voor Terminals & Towage 9% en voor Manufacturing 4%.

Programma

Het programma valt onder de verantwoordelijkheid van Vincent Clerc, de recentelijk benoemde nieuwe chief commercial officer van Maersk. Hij begon in 2006 als hoofd marketing Noord-Amerika voor Maersk met als standplaats New York. In 2007 kwam hij naar het hoofdkantoor in Kopenhagen, waar hij vervolgens snel carrière maakte.

Uit de uitgelekte presentatie blijkt dat het concern nu midden in het proces zit van het formeren van teams en het benoemen van managers. Die fase moet eind deze maand zijn afgerond, waarna een leer- en ontwikkelfase van twee maanden begint. Op 1 januari gaat de organisatie volledig langs de nieuwe rapportagelijnen werken en moet iedereen toegang hebben tot alle relevante it-systemen.