Van de in totaal vijf miljard dollar overheidssteun wordt circa 2,8 miljard aangewend voor een nieuwbouwprogramma van twintig grote containerschepen. Het resterende bedrag wordt waarschijnlijk besteed aan het verwerven van containerterminals.

De financiering is deels verstrekt door het staatsfonds Korea Ocean Business Corp (KOBC), in juli opgericht met als doel de scheepvaart- en scheepsbouwindustrie van het land te ondersteunen. Het fonds wil de bouw van maximaal tweehonderd nieuwe schepen financieren.

23.000 teu

In het voorjaar werd al bekend dat HMM twintig nieuwe containerschepen wilde, waarvan een dozijn de capaciteit van 23.000 teu krijgt. De vaartuigen verrijzen allemaal op de grote Zuid-Koreaanse scheepswerven, zoals DSME, Samsung Heavy Industries en Hyundai Heavy Industries.

‘Laten we zeggen dat het een overheidsinvestering is. Zuid-Korea moet zijn plaats behouden in de wereldwijde scheepvaart. Dat is een kwestie van nationaal belang’, citeert de Wall Street Journal een naamloze bron.

Doorn

De subsidies van de Zuid-Koreaanse staat aan de nationale scheepsindustrie zijn een doorn in het oog van grote containerrederijen, waaronder Maersk. De subsidies zijn in de Deense ogen namelijk ‘concurrentieverstorend’. Ook de Europese politiek roept op tot actie van zowel de EU als het internationale samenwerkingsverband OESO.

De Europese Commissie maakte onlangs de zaak aanhangig, terwijl EU-commissaris Cecilia Malmström (handel) liet optekenen dat zij Europese vervoerders en scheepswerven zal beschermen tegen overproductie van schepen.