Gedurende vier maanden hebben beide partijen enkele gesprekken gevoerd. BW wilde namelijk graag Dorian overnemen. Dit omdat een dergelijke acquisitie efficiencyvoordelen biedt en beide rederijen in staat stelt om de naderende energietransitie het hoofd te bieden. Ook zouden de rederijen samen beter in staat zijn om wereldwijd te voldoen aan wensen van klanten.

BW is een van oorsprong Noorse gastankerrederij die zich richt op het transport van LPG. Dat is ook de focus van Dorian, dat zijn hoofdkantoor heeft in de Amerikaanse stad Connecticut. Een tijd lang leek een overname aanstaande, maar onlangs werd bekend dat BW’s topman Andreas Sohmen-Pao de stekker eruit heeft getrokken.

Hoger bod

In een brief aan Dorian meldt de topman dat hij het Amerikaanse bedrijf te terughoudend vond in de gesprekken. Ook nadat een hoger bod was gedaan, bleef het te stil aan de overkant, vond BW. Verdere stappen hadden daarom geen zin. Dorian is het daar niet mee eens. De Amerikanen vinden dat ze wel degelijk een serieuze houding tentoon hebben gespreid en zouden graag zien dat de gesprekken worden hervat.

Hoewel BW de deur richting Dorian heeft dicht gedaan, blijft het speuren naar uitbreidingskansen. Dat meldt ShippingWatch. Zowel organisch als door bijvoorbeeld een andere overname, willen de Noren blijven groeien. Welke partijen de gastankerrederij eventueel op het oog heeft, is niet gemeld.