Dat bevestigde directeur Pieter Hartog, die verantwoordelijk is voor de twee terminals op de Maasvlakte. Dat zijn de de volledig geautomatiseerde APMT-MV2 (APM2) en de conventionele APMT-R (APM1). Volgens Hartog zijn met name op APM2 sinds eind vorige week nauwelijks schepen afgehandeld.

Vertraging

Maersk stuurt de schepen naar Belgische en Duitse havens om te voorkomen dat ze vertraging oplopen als gevolg van langzaamaanacties. Intussen lijkt de rust bij APM2 weergekeerd, maar is APM1 nog wel het doelwit van langzaamaanacties.

De Deense rederij heeft de voor APM2 bestemde ‘Munich Maersk’, ‘Marie Maersk’ en ‘Maersk Gibraltar’ omgeleid en respectievelijk naar Antwerpen, Wilhelmshaven en Zeebrugge gestuurd. De voor APM1 bestemde ‘Maersk Niagara’ werd eveneens naar Antwerpen gestuurd. Ook de ‘MSC Ditte’ van 2M-partner MSC is naar Antwerpen in plaats van APM1 gestuurd. Dat geldt ook voor de ‘Maersk Patras’, die vandaag in Antwerpen wordt verwacht.

Conflict

Inzet van het arbeidsconflict is volgens Hartog de cao, die eind vorig jaar verliep. De onderhandelingen over een nieuwe cao klapten afgelopen vrijdag, waarna op beide terminals langzaamaanacties begonnen. Het ging daarbij om ‘wilde acties’, die niet werden gesteund door de betrokken vakbonden, FNV Havens en CNV Bedrijvenbond. ‘De mensen zijn zelf in actie gekomen, er is geen ultimatum ofzo gesteld’, benadrukt FNV’er Joost van der Lecq.

Volgens hem speelt de onzekerheid over de toekomst van APM1 een minstens zo belangrijke rol in het conflict. De concessie van de terminal loopt in 2025 af en het is onduidelijk of APM die daarna nog open wil houden. Van der Lecq wil in een ‘vier partijen-overleg’ (twee terminals, twee bonden) afspraken maken over een werkgelegenheidsgarantie en een royale ontslagvergoeding voor werknemers die overtollig worden. Beide terminals hebben ruim vijfhonderd mensen in dienst.

Onderhandeling

Volgens Hartog stond er dinsdag een nieuwe onderhandelingsronde over de cao gepland, maar die hebben de bonden op het laatste moment gecanceld. Hij zegt daarover ‘zeer teleurgesteld’ te zijn, maar is desondanks bereid direct weer aan de onderhandelingstafel plaats te nemen. ‘Als de bonden willen praten, spring ik direct in de auto.’ Van der Lecq zegt eerst meer duidelijkheid over de ‘intenties’ van APMT te willen hebben alvorens de onderhandelingen te hervatten.