In een gezamenlijke oproep zeggen de Europese redersvereniging ECSA en de brancheorganisatie van maritieme toeleveranciers SEA Europe zich grote zorgen te maken om de opmars van protectionistisch beleid.

Zij steunen de recente uitspraken van Eurocommissaris Cecilia Malmström, waarin zij zich tegen de financiële staatssteun aan het maritieme bedrijfsleven in China en Zuid-Korea keerde, Tevens zei ze dat Brussel die steun zowel bilateraal met China als in internationale fora bespreekbaar maakt. De organisaties roepen haar nu op om concrete maatregelen te nemen.

Ongelijk speelveld

‘Het Zuid-Koreaanse hervormingsplan baart Europese scheepseigenaren en scheepsbouwers grote zorgen’, zegt secretaris-generaal Martin Dorsman van ECSA. ‘Deze maatregelen creëren een ongelijk speelveld en dragen bij aan de wereldwijde overcapaciteit. Onderdeel van dit plan is ook om stabiele ladingstromen te verzekeren voor schepen onder Zuid-Koreaanse vlag, wat een zeer protectionistische maatregel is. In een tijd dat protectionisme groeit, vragen wij de Europese Commissie om een sterk boodschap ten gunste van vrije, eerlijke en op regels gebaseerde handel te zenden.’

Secretaris-generaal Christophe Tytgat noemt de Zuid-Koreaanse maatregelen een duidelijk voorbeeld van concurrentie verstorend gedrag. ‘Door een kunstmatige vraag te creëren heeft Zuid-Korea bijgedragen aan de huidige overcapaciteit in de scheepvaart en scheepsbouw, met dramatische en vergaande gevolgen voor alle marktspelers. Europa moet ervoor waken dat diezelfde oneerlijke handelspraktijken en hun desastreuze gevolgen zich niet herhalen in andere maritieme sectoren.’