Het bedrijf heeft daarover een exclusief contract met een looptijd van vijf jaar gesloten met Naval Sea Systems Command, de afdeling van de Amerikaanse marine die verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, inkoop en onderhoud van de complete vloot inclusief onderzeeboten. Dat betekent dat bij alle klussen op het gebied van berging, zoals assistentie bij noodsituaties en bergingsgerelateerd sleepwerk, standaard naar Smit Salvage gaan.

Twee contracten

Het gaat om twee afzonderlijke contracten, waarvan Smit er al een in handen had. Die beslaat het gebied vanaf het Suezkanaal tot aan de datumgrens, die ongeveer door het midden van de Stille Oceaan noord-zuid loopt. Het oostelijk deel tot aan de Amerikaanse westkust komt daar nu bij. Dat contract was in handen van het Amerikaanse Ardent, die dat via de overname van Titan Salvage in handen had gekregen. Smit heeft het westelijke contract met tussenpozen in totaal al meer dan dertig jaar in handen.

Het Atlantische contract is gewonnen door het Amerikaanse Donjon Marine uit New Jersey. Dat is tevens de Amerikaanse partner van Smit Salvage, zodat die ook in het Atlantic Basin bij bergingswerk kan worden betrokken. Volgens een woordvoerder heeft het contract geen gevolgen voor de operationele organisatie. Bij grote projecten kan Salvage een beroep doen op materieel en mensen van de divisie havensleepdiensten, die wereldwijd in negentig havens actief is.