De maritieme Consortia Block Exemption Regulation staat rederijen toe, wanneer zij samen een marktaandeel hebben van minder dan 30%, om middels consortia gezamenlijke transportdiensten aan te bieden om zo hun dienstaanbod te verbeteren. Voorwaarden daarvoor zijn dat de consortia niet gebruikt mogen worden om prijsafspraken te maken of de markt te verdelen en er voldoende concurrentie blijft bestaan.

Elke vijf jaar evalueert de Commissie die regeling om te zien of deze nog steeds van kracht dient te zijn en of de rederijen zich aan de afspraken houden. De huidige regeling loopt af op 25 april 2020 en dat betekent dat de eerste herbeoordeling sinds de grote consolidatieslag van 2016 en 2017 nadert. In aanloop daar naartoe heeft de Commissie het bedrijfsleven en brancheorganisaties uitgenodigd om hun standpunten kenbaar te maken. Dat kan tot en met 20 december.

2M te groot

Met de recente consolidatieslag, die gelet op CMA CGM’s recente poging om Hapag-Lloyd te kopen nog niet is afgelopen, én de huidige commotie rondom de invoering van nieuwe brandstoftoeslagen kan de herbeoordeling flink wat stof doen opwaaien.

Zo is de 2M-alliantie van Maersk Line en MSC door de marktaandeelgrens van 30% gebroken, mede door Maersk’s overname van Hamburg Süd. Dit blijkt uit cijfers van Alphaliner. De Denen hebben momenteel een marktaandeel van 17,9% en MSC van 14,4%. Als daar ook het marktaandeel van HMM (1,8%) bij wordt opgeteld, dat een ‘strategische samenwerking’ met 2M heeft, komt het consortia 2M+H op een marktaandeel van 34,1% uit.

Kritiek van verladers

De European Shippers Council (ESC) schreef in mei jongstleden al dat de organisatie meerdere klachten heeft ontvangen over de concurrentie tussen de container carriers en allianties. ‘De evaluatie van de Block Exemption Regulation is een kans om die zorgen kenbaar te maken’, schrijft de ESC.

Sinds mei is de frustratie van verladers verder opgelopen. Na de invoering van de noodbunkertoeslagen eind mei, die menig CEO publiekelijk in de pen deed klimmen, is er nu ook de invoering van een nieuwe bunkertoeslag voor de zwavelcap bijgekomen. Die gaat bij sommige rederijen, waaronder Maersk, al per 2019 in. Dit terwijl de zwavelcap zelf pas in 2020 ingaat. Maersk zegt dat jaar als ‘gewenningsperiode’ te gebruiken.

De ESC heeft de invoering van de extra brandstoftoeslagen eerder dit jaar al aanhangig gemaakt bij de Commissie. Maar die besloot daar, tot ongenoegen van de ESC, geen verder onderzoek naar te doen. De organisatie kwam medio september met haar leden bijeen om vervolgstappen te bespreken en de kans is groot dat de organisatie de evaluatie van de Block Exemption Regulation zal aangrijpen om haar ongenoegen opnieuw te uiten.