Dat is een belangrijke opsteker voor de de werven, die diep in de rode cijfers zitten en de orderontvangst de afgelopen jaren sterk hebben zien teruglopen. Het project kadert in een recentelijk gepresenteerd vijfjarenplan voor de Koreaanse maritieme sector. Die verkeert in een diepe crisis, die werd ingeluid door de ondergang van de containerrederij Hanjin Shipping begin vorig jaar. De Koreaanse regering heeft aangekondigd dat de komende drie jaar zo’n tweehonderd schepen besteld worden.

23.000 teu

Het Hyundai-project omvat twaalf schepen van 23.000 teu, die daarmee de grootste ter wereld worden, en acht van 15.000 teu. Samen zijn de twintig reuzenschepen dus goed voor 396.000 teu. Daewoo mag zeven schepen van de grootste maat bouwen, Samsung vijf. Hyundai gaat de volledige serie van 15.000-teu schepen bouwen.

De schepen moeten in hoog tempo gebouwd worden. Die van 15.000 teu moeten voor medio 2021 in de vaart zijn. Daewoo en Samsung moeten de reuzenschepen begin 2020 opleveren, want de rederij wil in het tweede kwartaal over de complete serie schepen kunnen beschikken. Door de sterk ingezakte orderontvangst van de laatste jaren zal dat de werven waarschijnlijk geen problemen opleveren.

Rentree

De nieuwe generatie reuzenschepen moet Hyundai in staat stellen om een stevige rentree te maken op het vaargebied tussen Europa en Oost-Azië. De Zuid-Koreaanse rederij werkt samen met de 2M-alliantie van Maersk Line en MSC, maar huurt alleen capaciteit en levert geen schepen. Eerder dit jaar werd wel een eigen dienst opgezet met schepen van rond de 5.000 teu. De overeenkomst met 2M loopt in april af, waarmee Hyundai de handen vrij krijgt om die dienst sterk uit te breiden.

Lees ook: