De European Shippers’ Council, waar de Nederlandse verladersorganisatie Evofenedex bij is aangesloten, stelt zich diplomatieker op en noemt de plannen van de reders ‘eenzijdig’ en ‘ondoorzichtig’. De club raadt zijn leden aan om in onderhandeling met de reders te gaan om te proberen een oplossing te vinden.

Verladersorganisaties zijn altijd al allergisch geweest voor toeslagen op de vrachtprijs, zoals extra heffingen voor stijgende brandstofkosten en valutaschommelingen. Ze eisen al vele jaren in inzicht in de opbouw van de toeslagen, maar reders hebben daar nooit aan mee willen werken. Omdat de zwaveltoeslag nieuw is, zijn de protesten massaler en deels harder van toon dan gebruikelijk.

Slaatje slaan

Het GSF, waarvan het secretariaat in Engeland zit, stelt dat Maersk een slaatje probeert te slaan uit de zwavelrichtlijn, die pas in 2020 van kracht wordt. Secretaris-generaal vindt invoering in 2019 ‘verdacht’ en stelt dat de rederij meer binnenhaalt dan er aan extra kosten worden gemaakt. Hij zegt dat de rederij ook had kunnen kiezen voor rookgasreinigers (scrubbers), wat een goedkopere oplossing lijkt te zijn dan overschakelen op de dure zwavelarme bunkerolie.

Ook de British International Freight Association (Bifa) noemt de door Maersk aangekondigde toeslagen bij monde van directeur-generaal Robert Keen veel te hoog en stelt dat de rederijen misbruik van de situatie proberen te maken. ‘Toeslagen van deze omvang zijn ongerechtvaardigd en kunnen worden opgevat als flagrant winstbejag bij de rederijen die vastbesloten zijn om de situatie te exploiteren’, aldus Keen.

Lees ook: Maersk introduceert nieuwe brandstoftoeslag voor zwavelcap