De nieuwe MSC Global Fuel Surcharge zal alle huidige brandstoftoeslagen vervangen en worden opgebouwd uit bunkerprijzen wereldwijd en lijnspecifieke kosten zoals de transittijd, brandstofefficiëntie en ‘andere route-gerelateerde factoren’.

Hoewel de wereldwijde zwavelcap van de IMO, die het toegestane zwavelgehalte in brandstof vermindert van 3,5 naar 0,5% pas in 2020 ingaat, voert MSC de nieuwe bunkertoeslagal toch per 2019 al in. Daarmee wil het bedrijf ‘klanten helpen zich voor te bereiden op de impact van het post-2020 brandstofregime’. De rederij volgt hiermee het voorbeeld van Maersk, dat ook in 2019 een dergelijke toeslag invoert.

Brandstofverbruik

MSC gaat de energie-efficiëntie van diens vloot continu monitoren en optimaliseren, mede door aanpassingen in de dienstregeling, om het brandstofverbruik te beperken.

Het rijtje bedrijven dat een zwavelcaptoeslag invoert, wordt snel langer. Maersk trapte af. Kort daarna meldden ONE, APL en OOCL dat ze ook de extra kosten voor de strengere zwavelregels gaan doorberekenen. Maandag voegde CMA CGM zich in het gezelschap, waartoe nu dus ook MSC behoort.

Lees ook: