Hoewel wereldwijd de transportvraag mooie groeicijfers laat zien, valt de vraag op de belangrijke Azië- Europa-route tegen. Over de eerste zeven maanden werd een krimp van 1% genoteerd, als gevolg van verminderde vraag in Duitsland en Groot-Brittannië.

Capaciteit

Het besluit van 2M moet de daling van de vrachttarieven beperken nu de traditioneel rustigere maanden na de zomer beginnen. Door het schorsen van de AE2/Swan-dienst halen Maersk Line en MSC 5,7% van de westwaartse capaciteit uit de markt. Volgens Drewry is dat echter niet genoeg om het niveau van de vrachttarieven te handhaven, tenzij andere allianties het voorbeeld volgen.

‘Het was voor de carriers noodzakelijk dat er enige vorm van capaciteitsrationalisatie werd geïntroduceerd tijdens de langzamere maanden. 2M zal hopen dat hun vrijgevigheid wordt beantwoord door de andere rederijen, maar moet daar niet op hopen. Zonder verdere actie zullen de spottarieven waarschijnlijk wel boven het niveau van vorig jaar blijven, maar hun neerwaartse trend doorzetten’, aldus Drewry.