Vanaf 1 januari 2020 mogen schepen alleen nog maar gebruikmaken van brandsof met maximaal 0,5% zwavel. De enige andere optie is het laten installeren van scrubbers. Beide keuzes brengen veel extra kosten met zich mee. Steeds meer containerrederijen gaan ertoe over deze uitgaven door te belasten aan klanten.

Datum

Maersk trapte af, waarna ONE en OOCL volgde. Ook een dochterbedrijf van CMA CGM, namelijk APL, kondigde een dergelijk beleid aan. Het was daarom wachten totdat de Franse rederij zelf met een tariefaanpassing zou komen. Vermoedelijk gaan concurrenten zoals Cosco ook over op een soortgelijk beleid.

Wanneer CMA CGM de verhoging invoert, is nog niet helemaal duidelijk. Een startdatum van 1 januari 2020 zou logisch zijn, ware het niet dat Maersk al met ingang van 2019 zijn tarieven verhoogd. Zo moeten klanten kunnen wennen aan de hogere prijzen.

Scrubbers

De Franse rederij geeft de voorkeur aan laagzwavelige brandstof om te voldoen aan de strengere zwavelregels. Echter, het bedrijf investeert ook in rookgasreinigers, beter bekend als scrubbers. Door middel van dergelijke installaties kunnen schepen blijven varen op brandstof met meer zwavel. De scrubbers beperken namelijk de uitstoot van schadelijke stoffen.

Tevens kijkt CMA CGM naar het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG). Momenteel staan orders uit voor negen schepen die op LNG kunnen varen.

Lees ook: