Het bedrijf vervangt sideport/containerschip ‘Lysbris Seaways’ door het grotere roro-schip Finlandia Seaways. Dat raakte in april beschadigd door brand, maar zal ruim voor de nieuwe Noorse regeling hersteld zijn. Naast de bestaande Noorse aanloophavens Frederikstad en Halden neemt het ook Brevik op in het vaarschema.

De Finlandia Seaways zal niet alleen papier- en containerladingen van houtbedrijf Norske Skog transporteren, maar ook roro-ladingen zoals trailers, selfdrivers, machines en projectlading. Voor de containers is er bovendeks plaats, stukgoed gaat in de buik van het schip mee en wordt gelost langs de zijdeuren.

Haven van Zeebrugge

‘Door Brevik toe te voegen aan het schema, kan DFDS zowel de westkust als de oostkust van Oslofjord bedienen’, zegt Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge. ‘Op vrijdag en zaterdag wordt er respectievelijk geladen in Zeebrugge en Immingham. Op zondag wordt er gelost in Brevik. Na aanloop in Frederikstad (maandag) en Halden (dinsdag), volgt op dinsdag een tweede exportgerichte stop in Brevik, alvorens terug te keren naar Zeebrugge.’

Met deze aanpassingen wil DFDS een gecombineerde oplossing aanbieden voor verscheidene ladingstypes tussen Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. ‘Deze extra capaciteit op Noorwegen en het VK versterkt de positie van Zeebrugge als hub voor Scandinavië.’ Een deel van de extra capaciteit is niet nieuw, maar is een verschuiving van bestaand transport van papier, dat nu nog via Gent verloopt.