In maart 2018 ontstond op het containerschip een hevige brand die het leven eiste van vijf bemanningsleden. De vlammen beschadigden ook containers en hun inhoud, terwijl de lading enorme vertragingen opliep.

Een groep klanten heeft nu een schip in Tunesië aangehouden in een poging de Denen te dwingen de claims uit te betalen. De rederij laat in een reactie weten dat het gaat om ‘Alexander Maersk’, die sinds anderhalve week is afgemeerd in de Tunesische haven Sfax.

‘We kunnen bevestigen dat het schip ‘Alexander Maersk’ sinds 10 september 2018 in de haven van Sfax, Tunesië, wordt vastgehouden. Dit heeft te maken met verschillende claims, die we zo snel mogelijk onderzoeken en waarover we onze verzekeringsmaatschappij hebben geïnformeerd. We werken samen met de relevante autoriteiten om het probleem zo snel mogelijk op te lossen’, aldus Maersk in een schrijven aan het Deense vakblad ShippingWatch. Het bedrijf geeft toe dat enkele claims verband houden met het ongeval op de ‘Honam’.

Herbouwen

Sinds de brand stelt Maersk Line alles in het werk om de schade bij de tragische gebeurtenis te beperken. De rederij heeft onder meer besloten om het getroffen schip te herbouwen, waarbij de kosten kunnen oplopen tot ruim 30 miljoen dollar. Daarbovenop komen de kosten voor het redden van het schip, dat vanuit Singapore onderweg was naar Suez.

Tot nu toe is weinig informatie beschikbaar over de juridische nasleep, waarmee miljoenen dollars gemoeid kunnen zijn. Het lijkt er nu op dat sommige klanten hebben gekozen voor een frontale aanval met het vasthouden van het schip. Volgens lokale media behoren Maklada Industries, Stuna Industries en MPC Prokim tot de ‘overvallers’.

Tunesië

Het blijft onduidelijk waarom de verladers juist in Tunesië actie hebben ondernomen. Wel werd onlangs duidelijk dat Maersk Line zijn lokale vestiging in het Noord-Afrikaanse land sluit, omdat het al geruime tijd problemen heeft met het verlengen van de licentie. In de toekomst wil de Deense rederij werken met een lokale agent.