Dat meldt vakblad Seatrade, dat tijdens de Marine Money Asia-conferentie een paneldiscussie had met vertegenwoordigers van de drie genoemde rederijen. Op 1 januari 2020 treden nieuwe wereldwijde zwavelregels in werking, wat betekent dat de brandstof waarop schepen varen minder dan 0,5% zwavel mag bevatten. Dat maximum staat nu op de meeste plekken nog op 3,5%. Een alternatief is het installeren van scrubbers, wat ook extra kosten met zich meebrengt.

Noodzakelijk

In navolging van Maersk Line vinden nu ook ONE, APL en OOCL dat doorberekening aan klanten noodzakelijk is. De twee laatstgenoemde zijn echter geen zelfstandige ondernemingen. APL is onderdeel van CMA CGM, terwijl OOCL sinds kort in handen is van Cosco.

Of de beide moederbedrijven de kosten ook willen doorberekenen, is nog niet bekend. Echter, als hun dochterbedrijven het wel doen en Maersk ook, is de kans groot dat Cosco en CMA CGM ook kiezen voor een ‘zwaveltoeslag’.

Extra kosten

De nieuwe zwavelregels zorgen waarschijnlijk voor miljarden aan extra kosten voor de containervaart. De sector heeft momenteel al te kampen met flinterdunne marges, waardoor recent diverse rederijen in de rode cijfers doken. Onder meer de dit jaar fors gestegen brandstofkosten zijn hier de oorzaak van.

Deze kosten lopen dus vanaf 2020 verder op, omdat zwavelarme brandstof flink duurder is dan de reguliere variant. Ook de andere optie, het laten installeren van scrubbers, brengt de nodige uitgaven met zich mee. Die extra lastenverzwaring kan de sector niet trekken, is de redenering.

Zo zorgt de nieuwe zwavelwetgeving jaarlijks voor meer dan twee miljard dollar aan extra kosten voor marktleider Maersk Line. Het bedrijf wil deze kosten dan ook gedeeltelijk aan zijn klanten doorberekenen middels een toeslag. Deze is gebaseerd op de actuele marktprijs van scheepsbrandstof (in dollars per ton) en afhankelijk van de vrachtroute.

Kritiek

Het doorberekenen zal niet zonder slag of stoot gaan. Diverse belangenverenigingen van verladers hebben al kritiek geuit op de plannen. Zij vinden dat de toeslagen onderdeel moeten zijn van het totale tarief. Rederijen zouden op basis van dit totale tarief moeten concurreren en geen aparte toeslag in rekening moeten brengen.

Momenteel brengen veel containerrederijen al een noodbunkertoeslag in rekening. Dit vanwege sterk gestegen olieprijzen dit jaar. De verladers hebben hier ook al kritiek op geuit en besloten om naar de Europese mededingingsautoriteit te stappen. Die heeft de klacht echter verworpen. Daarom kijken de rederijklanten nu naar mogelijkheden om de toeslag op landelijk niveau aan te vechten.

Lees ook: Maersk introduceert nieuwe brandstoftoeslag voor zwavelcap