Dit wordt gesteund door de de belangenorganisaties Bimco, Intertanko en Intercargo. Dat meldt het Deense ShippingWatch, dat in eerste instantie concludeerde dat het om een poging gaat om de invoeringsdatum uit te stellen. Betrokkenen ontkennen dat in heftige bewoordingen. Uitstel is vanwege de procedures in de International Maritime Organization technisch onmogelijk.

Foute brandstoffen

Maar volgens de vier landen, die gelden als ‘flags of convenience’, zou er een ‘experience building phase’ moeten worden ingebouwd om te wennen aan het varen op bunkerolie met maximaal 0,5% zwavel of met een rookgasreiniger. ‘We willen er zeker van zijn dat er geen foute brandstoffen op de markt komen’, heet het. Hoe lang de testfase zou moeten duren en wat die zou moeten opleveren, is onduidelijk.

Het document verschijnt aan de vooravond van een bijeenkomst van de Marine Environmental Protection Committee, waar de zwavelrichtlijn en het gebruik van scrubbers een vast agenda-onderwerp is. De invoeringsdatum staat daar echter op geen enkele manier ter discussie.

Scrubber

Dat betekent dat alle zeeschepen ter wereld vanaf 1 januari 2020 alleen nog brandstof met maximaal 0,5% zwavel mogen gebruiken in plaats van maximaal 3,5% nu. De enige uitzondering is het reinigen van de uitlaatgassen met een scrubber. Rederijen hebben de afgelopen maanden massaal van die miljoenen kostende installaties besteld.