De ‘Samskip Endeavour’, die normaal gesproken op zware stookolie of gasolie vaart, werd voor de reis gebunkerd met 22.000 liter met waterstof behandelde bakolie, ook bekend als HVO-diesel. Deze biobrandstof kan, afhankelijk van de mengverhouding, CO2-besparingen opleveren tot 100% en vermindert gelijktijdig de uitstoot van zwavel, stikstof en fijnstof.
40 ton besparing
Volgens GoodShipping, een organisatie die het gebruik van biobrandstoffen in de scheepvaart wil stimuleren, heeft de ‘Samskip Endeavour’ met het gebruik van de biodiesel de uitstoot van 40 ton CO2 voorkomen.
Voor de organisatie was het de eerste ‘fossielvrije’ reis en de brandstof werd geleverd door GoodFuels Marine. ‘Met deze bunkeroperatie hebben we aangetoond dat ladingeigenaren de CO2-voetafdruk van de zeevracht in hun logistieke keten kunnen beïnvloeden’, schrijft GoodShipping. Het bedrijf wil nu de vraag opschroeven en onderzoek en ontwikkeling van biobrandstoffen voor de scheepvaart versnellen.
CO2 besparing van 100% is dit natuurlijk niet. De CO2 footprint van de bakolie zelf en die voor de inzet van het schip is alleen flink verkleind.