Gevraagd of Zeamarine, dat recent is ontstaan uit een fusie van Zeaborn en Intermarine, op zee al gevolgen van de handelsoorlog ondervindt zei Joithe: ‘Jazeker, wij zien deze maand flinke dalingen in de vraag binnen bepaalde goederen.’ In de afgelopen maanden zag het bedrijf juist een opleving, omdat veel bedrijven de invoering van nieuwe importheffingen vóór wilden zijn. Die nieuwe heffingen zijn er vandaag gekomen.

Het risico schuilt zich deels in de onzekerheid omtrent eventuele verdere maatregelen. Die maken het moeilijk om juist te anticiperen. ‘Mijn baas vroeg me recent hoe dit conflict zich in de komende drie maanden zal ontwikkelen. Het enige antwoord dat ik hem kon geven was: “ik weet het niet, niemand weet het.” Het beste wat we kunnen doen is de situatie zo goed mogelijk blijven volgen.’

China

Ten grondslag aan de het handelsconflict ligt volgens Joithe, die jarenlang in China woonde, de toename van de lokale productie in China. ‘China heeft een lange-termijnvisie en als onderdeel daarvan wil het bedrijf steeds meer goederen zelf gaan maken. Dat schaadt de Amerikaanse export. Met dit handelsconflict wil de VS die ontwikkeling vertragen.’

Lees ook: Handelsoorlog escaleert met nieuwe heffingen VS tegen China