‘Onze schepen liggen ongeveer de helft van de tijd in havens, waar scrubbers geen zin hebben. Daarnaast realiseren we ongeveer 60% van onze omzet op basis van contracten met een bunkerclausule, die de extra kosten dekt’, zegt hij.

Odfjell exploiteert een vloot van 85 chemicaliëntankers van ruwweg 10.000 tot 55.000 ton, waarvan 33 in eigendom. Volgens Mørch vergt het inbouwen van scrubbers aan boord van de eigen schepen een investering van negentig tot honderd miljoen dollar.

Probleem

Hij sluit niet uit dat Odfjell laters alsnog voor rookgasreinigers kiest. ‘We zijn al een keer van gedachten veranderd en misschien doen we dat wel weer. Het is een probleem dat zich lastig laat analyseren.’

Overigens toont de topman zich verongelijkt dat ook de zeevaart wordt gedwongen de uitstoot van broeikasgassen te beperken. ‘Fundamenteel hebben we moeite om te zien waarom een ​​bedrijfstak met 60.000 schepen zou moeten proberen een probleem op te lossen dat eigenlijk een probleem is dat aan de wal moet worden opgelost,’ zei Mørch.

Lees ook: