Mocht die tot stand komen, dan geeft Zeamarine daarmee in een keer invulling aan zijn voornemen om de vloot nog voor het eind van het jaar uit te breiden tot honderd schepen. De Zeamarine-vloot omvat 85 schepen, die van Hansa veertien. De Hansa-vloot is relatief jong; alle schepen zijn tussen 2008 en 2012 gebouwd. Het maximale hijsvermogen is 1.400 ton.

Oaktree Capital

Hansa is in handen van het Amerikaanse investeringsfonds Oaktree Capital. Die richtte Hansa in 2011 op als voortzetting van het ineengestorte Beluga Shipping, dat indertijd zo’n zeventig schepen exploiteerde. Oaktree heeft de afgelopen jaren op grote schaal in de zeescheepvaart geïnvesteerd en heeft onder meer het Deense Torm, het Griekse Star Bulk en de Noorse OSM Maritime Group in zijn portefeuille.

Het Deense vakblad ShippingWatch meldt de toenadering tussen Zeamarine en Hansa. Eerstgenoemde wil geen commentaar geven, maar meldt wel ‘nog in gesprek te zijn over een aantal fusies en overnames’. Zeamarine is pas dit jaar tot stand gekomen als joint venture van het Duitse Zeaborn en het Amerikaanse Intermarine. Het kreeg begin deze maand een verklaring van geen bezwaar van de betrokken toezichthouders.

Wereldwijde rederij

Zeaborn op zijn beurt is pas vijf jaar geleden opgezet met steun van de Duitse investeerder Kurt Zech, die onder meer grote belangen in de Duitse onroerend goed- en hotelsector heeft. Het management, de van concurrent BBC Chartering afkomstige Ove Meyer en Jan Hendrik Többe, kondigde toen aan een ‘een wereldwijde, geïntegreerde rederij’ te willen bouwen.

Uit een overzicht van data-analist Dynamar blijkt dat het bedrijf daarmee heel aardig onderweg is. In zijn huidige vorm hoeft Zeamarine alleen het Chinese Cosco SSC en het BBC Chartering voor te laten gaan. De Nederlandse rederij Spliethoff met dochterbedrijf BigLift staat vierde op die lijst. De vloot van BBC Chartering telt zo’n 150 schepen met een maximaal hijsvermogen van 900 ton.