De nieuwe Bunker Adjustment Factor (BAF) vervangt de huidige Standard Bunker Adjustment Factor (SBF) en bestaat uit twee elementen: de brandstofprijs die wordt berekend als gemiddelde van de prijzen in de belangrijkste bunkerhavens én een ‘handelsfactor’ die het gemiddelde brandstofverbruik op een bepaalde handelsroute reflecteert. In de berekening van die factor worden de transittijd, de brandstofefficiëntie van de schepen en de bezettingsgraad tijdens de heen- en terugreis meegenomen.

Lijst met toeslagen

Om klanten een idee te geven van de te verwachten extra kosten heeft Maersk een lijst met toeslagen gepubliceerd. Mocht de nieuwe laagzwavelige brandstof zometeen 650 dollar per ton kosten (een ton laagzwavelige diesel kostte op 14 september in Rotterdam 653,50 dollar, red.) dan bedraagt de nieuwe bunkertoeslag voor een veertigvoets droge container van Noord-Europa naar het Verre Oosten zometeen 455 dollar. Voor het transport in omgekeerde richting moet 780 dollar extra worden betaald als gevolg van de hogere brandstofprijs in Azië.

De rederij voert het nieuwe systeem per het komende nieuwe jaar al in, ‘om klanten te laten wennen aan de nieuwe formule’.

Bron: Maersk

Game changer

Maersk zegt de invoering van de nieuwe zwavelregelgeving, die de uitstoot van zwavel door de scheepvaart met 80% zal verminderen, volledig te steunen. ‘Dit zal een enorme bijdrage aan het milieu en de menselijke gezondheid (zwaveluitstoot veroorzaakt ademhalingsproblemen, red.) leveren’, zegt Vincent Clerc, commercieel directeur van A.P. Moller-Maersk. Hij noemt de 2020 zwavelcap een ‘game changer voor de scheepvaart’.

‘Maersk’s voorbereidingen zijn goed onderweg, net als de inspanningen van onze klanten om vooruit te plannen. De nieuwe BAF is een simpel, eerlijk en voorspelbaar mechanisme dat hen duidelijkheid biedt in de planning van hun logistieke ketens in deze significante verandering’, aldus de topman.

2 miljard

Verwachting is dat het nieuwe zwavelbeleid, dat de toegestane hoeveelheid zwavel in brandstof terugbrengt van 3,5 naar 0,5%, de containerscheepvaart 15 miljard dollar extra per jaar kan kosten. Maersk houdt rekening met een brandstofkostenstijging van meer dan 2 miljard dollar per jaar.

Reders kunnen op meerdere manieren aan de nieuwe regels voldoen. Ze kunnen laagzwavelige brandstof gaan bunkeren, scrubbers (rookgasreiniger) installeren of overstappen op LNG-aandrijving. Ondanks een recente opleving in scrubberorders wordt verwacht dat 90% van de rederijen wacht op de komst van de nieuwe, laagzwavelige brandstoffen.

Dat vermoeden werd bevestigd tijdens de recente Project Cargo Summit, die op 12 en 13 september werd georganiseerd door Nieuwsblad Transport. Tijdens een panel zeiden de rederijen Wilson, Rolldock en Zeamarine, dat ontstaan is uit de recente fusie van Zeaborn en Intermarine, allemaal laagzwavelige brandstof te gaan bunkeren.

Charteringsmanager Tormod Gotteberg van Wilson gaf aan dat de shortseavloot simpelweg te oud is om nog in nieuwe boordapparatuur te investeren, terwijl commercieel directeur Sijbrand de Haan van Rolldock vooral de onzekerheid over toekomstig milieubeleid als reden noemde om geen scrubbers te installeren.