Het schip vloog in juli 2012 in brand na een explosie in het vrachtruim. Drie bemanningsleden lieten hierbij het leven. Eerder is vastgesteld dat de ontploffing was ontstaan door lading met daarin het chemische divinylbenzeen (DVB). De oorzaak daarvan was opwarming van de betreffende goederen.

In totaal zijn vijf partijen bij het juridische gevecht betrokken. Twee van hen worden nu gezien als schuldige, namelijk het Amerikaanse bedrijf Deltech en Stolt Tank Containers. Eerstgenoemde geldt volgens de rechter als de hoogst verantwoordelijke, omdat het zijn eigen beveiligingsprotocollen schond.

Het bedrijf ging er namelijk toe over de gewraakte lading tijdens het hete zomerseizoen te vervoeren. Bovendien ging de lading al enkele dagen voor vertrek in containers, wat zorgde voor extra opwarming.

Boosdoener

De andere boosdoener, Stolt Tank Containers, had uitgebreide kennis over de gevaren van het blootstellen van DVB aan hitte, maar bracht vervoerder MSC hiervan niet op de hoogte. ‘Ook de acties van Stolt droegen in belangrijke mate bij aan het opwarmen van de lading’, aldus de rechter over de explosie.