De tarieven voor het vervoer van droge bulkgoederen met capesizers daalden met 39% sinds ze begin augustus hun 2018-piek bereikten. Ook in de vervoerscontracten voor het vierde kwartaal is het niet best gesteld met de tarieven. Dat blijkt uit een inventarisatie van de economische nieuwsdienst Bloomberg.

Analist Peter Sand van belangenorganisatie Bimco wijt de daling van de tarieven voor een deel aan de steeds verder escalerende handelsoorlog tussen vooral China en de VS. Met name de onzekerheid die dit met zich meebrengt, zorgt voor problemen. ‘Het is een toenemende zorg die we horen bij onze leden.’

En de messen worden alleen maar scherper geslepen. De Amerikaanse president Donald Trump kondigde afgelopen vrijdag nog aan dat hij een extra 267 miljard dollar aan Chinese-producten wil belasten. Dat komt bovenop de al voorgestelde heffingen van 200 miljard. Ook vanuit Aziatische kant regent het ‘vergeldingsheffingen’.

Tarieven

Volgens cijfers van Baltic Exchange-index viel het dagtarief voor capesize bulkcarriers terug naar 16,559 dollar per dag. Dat stond op 6 augustus nog op 27,283 dollar per dag. En de Baltic Dry Index, een belangrijke maatstaf voor de tarieven van grondstoffentransport, daalde naar het laagste punt sinds eind juni.

Toch blijven beleggingsanalisten voorlopig optimistisch over de bulkmarkt. De grote vervoerder blijven populair onder beleggers, ook met een dreigende handelsoorlog. Onder meer de beperkte beschikbaarheid van capaciteit zorgt ervoor dat investeerders vertrouwen houden in bulktransporteurs.