De techniek om de uitlaatgassen van zwavelhoudende brandstof te wassen, zou ontoereikend zijn om aan de eisen te voldoen. Daarnaast zouden de kosten exorbitant zijn, omdat voor elke scheepsklasse maatwerk moet worden geleverd.

De Denen hebben daarom geprobeerd om het gebruik van zwavelarme brandstof (max. 0,5%) vanaf 2020 verplicht te laten stellen. Maar daarvoor was onvoldoende steun binnen de International Maritime Organization (IMO). De afgelopen jaren heeft Maersk Oil Trading openlijk gewaarschuwd tegen het gebruik van scrubbers, omdat de controle van uitlaatgassen, zeker op volle zee, lastig is en de mogelijkheid op ‘vals spelen’ in de hand werkt.

Tests

Vorige maand gaf topman Søren Skou al een vingerwijzing dat Maersk om is. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers zei hij dat de rederij ‘misschien een paar tests met scrubbers’ zou doen. Gisteren kwam daar de verklaring bij van topman Niels Henrik Lindegaard van Maersk Oil Trading, die heeft bevestigd dat voor ‘een beperkt aantal schepen’ in scrubbertechnologie wordt geïnvesteerd.

Lindegaard voegt eraan toe voorstander te blijven van een verbod op het gebruik van bunkerolie met meer dan 0,5% zwavel, omdat die aanpak het omzeilen van de regels in principe uitsluit. Zwavelarme stookolie is echter zo’n 200 dollar per ton duurder dan de gewone stookolie. Voor Maersk zou dat een kostenverhoging van zo’n twee miljard dollar per jaar bedragen.