Dat blijkt uit een analyse van SeaIntel. Het consultacybureau bekeek de kwartaalrapportages van de grote en middelgrote containerrederijen en zag dat vrijwel uitsluitend de grootste bedrijven een positief resultaat wisten te behalen.

Vier van de vijf grootste vervoerders (Maersk, Cosco, CMA CGM en Hapag-Lloyd) hadden een positief operationeel resultaat in het tweede kwartaal. De vijfde van deze groep, MSC, publiceert geen cijfers.

Van de groep middelgrote bedrijven wist alleen Wan Hai onder de streep iets over te houden. Onder meer Evergreen, HMM en fusiebedrijf ONE moesten een verlies incasseren. Ook als gekeken wordt naar andere indicatoren, bijvoorbeeld ebit, ebitda en netto-resultaat, is de conclusie nagenoeg hetzelfde.

Malaise

Overigens waren de resultaten van de vier grote rederijen allerminst indrukwekkend. Maersk, Cosco, CMA CGM en Hapag-Lloyd behaalden resultaten van respectievelijk 46, 80, 49 en 41 miljoen dollar. Oorzaak van de malaise is vooral het stijgen van de brandstofkosten en de moeite die rederijen hebben om deze kosten door te berekenen aan klanten.

De cijfers tonen aan dat de ongekende conslidatieslag van de afgelopen jaren zijn vruchten enigszins lijkt af te werpen. De vier eerdergenoemde grote rederijen kochten allemaal minimaal één sectorgenoot. ‘Overall lijken de kwartaalcijfers aan te tonen dat de gedachte ‘groter is beter’ een kern van waarheid heeft’, melden de onderzoekers aan ShippingWatch.